gespecialiseerd in veerkracht, emotionele ontwikkeling, intensiteit en zingeving
Soms is er een periode in je leven waarin het wijs is om samen met iemand anders naar de situatie te kijken. Het gaat niet zo goed, de veerkracht bij jou of één van je gezinsleden zit laag en dat brengt spanning met zich mee. Je weet niet goed waar te beginnen en hebt misschien al een aantal zaken geprobeerd maar merkt dat het niet (voldoende) helpt. Het kan veel duidelijkheid brengen om er samen naar te kijken.
In een begeleidingssessie gaan we kaderen, waarderend onderzoeken en versterkend werken van binnenuit. Enerzijds is het belangrijk om inzicht te krijgen in wat er speelt, anderzijds is het belangrijk om te bekijken hoe het anders kan in het dagelijkse leven. Het lichaam en emoties zijn hierbij een interessante, soms intense informatiebron, waar we geleerd hebben niet naar te luisteren. Terug in contact gaan hiermee brengt uitdagingen en leerkansen met zich mee. Ik ondersteun kinderen, jongeren en volwassenen in de interpretatie van en het omgaan met deze uitdagingen, met het oog op leven in verbinding en het maken van keuzes die passen bij je volledige mens-zijn.
Mogelijke werkvormen zijn: gesprekken, yoga, meditatieve oefeningen, creatieve- en bewegingstherapie. De gehanteerde werkvormen zijn afhankelijk van de hulpvraag en worden in overleg bepaald.
De eerste stap is een aanmelding, via email of telefonisch. Ik luister naar jou en samen kijken we of een samenwerking interessant kan zijn op dit moment. Voel je welkom om contact te nemen!
Begeleiding van kinderen
Beleeft je kind situaties en ervaringen op een intensere manier en is dit niet altijd makkelijk voor zichzelf of de omgeving? Komen prikkels en gebeurtenissen diep binnen en leidt dit tot intense emoties, gepieker of veel vragen over zichzelf of de wereld? Denkt je kind snel dat het iets niet gaat kunnen? Is je kind erg in zichzelf gekeerd of heeft het last van (faal)angst? Vertoont het meer en meer gedrag dat als hinderlijk wordt ervaren (snel boos worden, angstig of verlegen zijn)? Is je kind de intrinsieke motivatie om te leren kwijt? Is er (vermoeden van) meer- of hoogbegaafdheid en wil je hier graag meer duidelijkheid en informatie over?
In een begeleiding gaan we heel ruim kijken naar het kind in het gezin en/of op school. Gebeurtenissen en gedrag worden gekaderd, waardoor er begrip komt bij het kind zelf en bij de omgeving en iedereen met meer inzicht en vertrouwen verder kan.
Getuigenissen
“De begeleiding werkt: onze zoon wordt veel minder boos en als hij boos wordt, dan duurt het minder lang. We weten nu ook veel beter hoe we hem doorheen die momenten kunnen begeleiden.”
W. S. – begeleiding kind en ouders
“We zijn dankbaar voor dit talentenoverzicht, het biedt houvast. Vaak hebben we losse flarden van ideeën over wat kan werken in een bepaalde situatie. Het talentenoverzicht biedt meer inzicht en structuur om op een overkoepelende manier gerichter te kijken wat wanneer kan helpen.”
I.R. – talentenwandeling met kind
Begeleiding van jongvolwassenen
Beleef je wat er vanbinnen en om je heen gebeurt op een intense manier en is dit niet altijd makkelijk? Krijg je wel eens te horen dat je niet zo gevoelig moet zijn of niet zoveel moet nadenken, je minder vragen moet stellen? Heb je vaak het gevoel dat je er niet echt bij hoort, dat je anders bent? Voel je je daarom alleen en keer je je steeds meer terug in jezelf? Dreig je je motivatie voor school te verliezen? Vraag je je wel eens af wat jouw plek in de wereld is? Of jij iets kan bijdragen dat zinvol is?
In een begeleiding gaan we waarderend kijken naar je intensiteit en naar je talenten. Je wordt handvaten aangereikt om deze intensiteit als kracht te zien en in te zetten. Er is theoretische onderbouwing vanuit verschillende invalshoeken (positieve desintegratietheorie, systeemtheorie, talentgedreven werken), waardoor je meer begrip krijgt voor jezelf en je omgeving. Vanuit dit begrip wordt je positie in de wereld helderder, krijg je meer zelfvertrouwen en kracht en voel je je intrinsiek gemotiveerd om te groeien en jouw plek in de wereld te zoeken.
Begeleiding van volwassenen
Ervaar je energieproblemen? Stel je je regelmatig de vraag: “Is dit het dan?” Zoek je manieren om je staande te houden in conflictsituaties? Heb je moeite met het aanvoelen van je grenzen? Word je soms overspoeld door emoties (van jezelf of van je gezinsleden) en wil je hier meer grip en begrip over krijgen? Vind je het moeilijk om jouw plaats in de wereld te vinden? Kom je in het begeleiden van de kinderen tot het inzicht dat je kind iets van jezelf spiegelt en lijkt het je zinvol om hier wat dieper naar te kijken? Ben je op zoek naar meer harmonie en balans? Wil je graag meer vertrouwen, meer innerlijke ruimte en daarmee meer rust en vrijheid ervaren?
In een begeleiding kijken we hoe je hulpvraag gelinkt is aan diverse levensgebieden. We ontrafelen de situatie met behulp van verschillende invalshoeken en nemen bewuster een positie in die past bij hoe jij het leven wil invullen. Uiteenlopende theorieën kunnen aan bod komen om meer inzicht te verkrijgen. We gaan samen op zoek naar meer harmonie: tussen het cognitieve en het gevoelsmatige, jezelf zijn en rekening houden met anderen, tussen liefdevol en toch duidelijk zijn en hoe hierin optimaal te schakelen. Zodat jij meer vertrouwen en bestemming kan vinden en krachtig in het leven kan staan.
Getuigenis
“Nele creëert een sfeer waarin alles mag ‘zijn’. Er is geen oordeel of reactie op wat er in je omgaat als klant. Het is uniek hoe ze rust en stilte gebruikt in je voordeel zodat belangrijke topics aan bod komen waar je er anders met wat humor en lawaai omheen zou fietsen. Op een zorgzame manier word je toch geconfronteerd met de essentie van wat er speelt en dat kan intens voelen. Mede dankzij haar uitstraling en rust is deze confrontatie draaglijk en krijg je echt een kans om deze om te zetten in iets nieuws en constructief. Een heel bijzondere en unieke manier van coaching!”
L.B. – individuele begeleiding volwassene in de natuur
Begeleiding rond hoogbegaafdheid
In de benadering van hoogbegaafdheid wordt vaak gefocust op de cognitieve mogelijkheden (of moeilijkheden). Ik zie school/werkresultaten eerder als een signaal dat er hulp nodig is. Daarom is voor mij vooral het zijnsluik van belang, en dat is dan ook waar ik me in de begeleidingspraktijk op focus.
Nogal wat hoogbegaafden worden verkeerd begrepen, als té gevoelig bestempeld en krijgen te horen dat het allemaal vlotter zou gaan als ze maar wat minder zouden nadenken of minder gevoelig zouden zijn. We kunnen ook waarderend kijken naar deze intensiteit en ze als kracht zien en inzetten. Met theoretische onderbouwing vanuit verschillende invalshoeken (positieve desintegratietheorie, systeemtheorie, talentgedreven werken met kinderen) gaan we het proces aan richting het ervaren van meer zelfvertrouwen, naar het vinden van jouw unieke plek in de wereld en welke bijdrage jij kan hebben. Je komt dichter in contact met je lichaam en met jezelf waardoor je durft te vertrouwen op je gevoel en je bewuster een positie kan innemen die past bij hoe jij het leven wil invullen vanuit je volledige mens-zijn.

voor kinderen

voor (jong-)volwassenen
Vanuit een niet-oordelende, ruimte gevende houding en met open blik gaan we samen op onderzoek: hoe gaat het nu, waar wil je graag naartoe, en hoe kan je in die richting bewegen? Ik ondersteun jou op een waarderende manier met alle tools die ik in mijn gereedschapskist verzameld heb. We komen samen snel tot de essentie zodat jij weet wat je nodig hebt om meer balans te ervaren en je meer kan genieten van alles wat zich aandient in je leven.
We trekken bij voorkeur zoveel mogelijk de natuur in, in het mooie Heusden (Destelbergen).
€ 60/uur
€60/uur
€60/uur
€60/uur